Lifestyle, Overnachten, Spa & Sauna

Ontspan tijdens een yoga vakantie in Malaga bij Shanti-Som in Monda, Spanje

1 november 2019

Het was tijd dat ik eens de tijd voor mijzelf nam. En dat deed ik tijdens een yoga vakantie nabij Malaga. Ik genoot van een luxe wellness retreat bij Shanti Som in Monda, Spanje.

Tijd voor mezelf bij Shanti-Som in Monda, Spanje

Na een periode waarin ik behoorlijk tegen mijn grenzen was aangelopen, wilde ik graag even weg. Ik zocht een zonnige bestemming in de natuur waar ik helemaal kon ontspannen. Omdat ik alleen ging zocht ik een klein hotel waar ik een activiteit zoals yoga kon doen en waar ik niet zou vereenzamen tussen de gezinnen en koppels.

Ik had goede verhalen gehoord over Happy Soul Travel en speurde de site af naar een bestemming en programma dat bij mij paste. Ik kwam uit bij Shanti-Som, een boetiek hotel  in Spanje en koos voor de Body & Soul Break. Drie dagen lang zou ik worden ondergedompeld in ontspanning en rust. Maaltijden, overnachtingen, twee yogalessen, een begeleidde wandeling en twee massages waren inbegrepen. Dat klonk als muziek in mijn oren. Laat het ontspannen maar beginnen!

Body & Soul Break, onspannen in luxe…

Zo gezegd zo gedaan. Ik vloog naar Malaga en nam daar een taxi die me in een uur naar Monda bracht. Toen we het terrein op reden was ik meteen verkocht. Het hotel ligt prachtig tussen de bergen en het straalt direct een enorme rust uit. De vele Boeddhabeelden en Aziatische invloeden die terug te vinden zijn in de inrichting geven je het gevoel alsof je op Bali bent. Er kwam direct een enorme rust over me heen. Ik kwam pas rond 23 uur ’s avonds aan, maar werd vriendelijk ontvangen bij de receptie. Ze hadden zelfs nog wat eten voor me bewaard. En wat voor eten! Ik kreeg drie gangen en wist niet wat ik proefde. De smaakcombinatie en versheid van het eten was geweldig. Bij Shanti-Som wordt zoveel mogelijk met lokale, biologische en seizoensgebonden producten gekookt en echt waar, het is zo ontzettend lekker! Het restaurant staat niet voor niets bekend als één van de beste restaurants van Marbella en omstreken.

Bij ontvangst kreeg ik een programma voor de komende dagen. Voor de volgende ochtend stonden een ontbijt, een ochtendwandeling, yoga en een massage op de planning. Tussendoor had ik voldoende vrije tijd om bijvoorbeeld te relaxen aan het zwembad. Na het eten ging ik dan ook snel naar bed, want de volgende dag mocht ik weer vroeg uit de veren.

De volgende ochtend stond ik op voor het ontbijt en de eerlijkheid gebied te zeggen: ik vond het toch best gek om alleen op zo’n mooie plek te zijn. Gelukkig vinden ze het bij Shanti-Som totaal niet gek als mensen alleen komen. Er zijn kleine tafeltjes waar je alleen kunt zitten, maar ook grotere tafels als je zin hebt in gezelschap. Het personeel en andere gasten vinden het ook niet vreemd als je alleen aan een tafeltje zit. Er zijn veel gasten die alleen komen. Ik moest er even aan wennen, maar toen ik over dat punt heen was kon ik juist intens genieten van alleen eten. Na een dag genoot ik veel meer van het eten en het moment. Ik vond mijn rust in het alleen zijn. Iets dat voor veel mensen moeilijk is denk ik.

Ik vond mijn rust in het alleen zijn…

Na het ontbijt gingen we met een groepje wandelen. Ik raakte aan de praat met een groepje Engelse vrouwen waarmee ik meteen diepgaande gesprekken had over werk, liefde en het leven. De wandeling was prachtig. We liepen zo het hotel uit de bergen in. Het terrein rondom het hotel is niet voor iedereen toegankelijk; alleen voor hotelgasten en een enkele lokale bewoner. Heerlijk rustig lopen dus. Onderweg kwamen we  twee wilde witte paarden tegen wat een bijzondere gewaarwording was. Het had bijna iets magisch. Eenmaal terug in het resort kon ik door naar de massage.

Ik had gekozen voor de stress reliëf massage. Het voelde lekker luxe allemaal en ik genoot er intens van. Daarna had ik tijd om aan het zwembad te ontspannen voordat ik aan mijn yogalesje begon. De temperatuur buiten was nog aangenaam dus de yogales werd op het buitendek met uitzicht op de bergen gegeven. Dat is wel even wat anders dan een yogales in hartje Amsterdam waar je bij elke beweging uit moet kijken voor de armen of benen van je buurvrouw. De yogadocent was een Nederlandse – net zoals de eigenaar van het hotel overigens – en zij had voor ieder niveau leuke oefeningen. Voor ik de les begon spookten er nog talloze gedachten door mijn hoofd en na de les was ik kalm en rustig. Precies wat ik nodig had.

Ook de dag er na genoot ik van yogalesjes, het heerlijke eten en een ontspannende massage. Soms kletste ik gezellig met anderen en soms genoot ik in stilte van het moment. Het was voor mij best een stap om alleen op vakantie te gaan, maar ik heb er ontzettend van genoten en het heeft mijn geest verruimd. Shanti-Som was voor mij een perfecte combinatie van yoga en wellness en ik zou het iedereen aanraden. Hoe afgezaagd het misschien ook klinkt; het is een cadeautje voor jezelf.

Shanti-Som in Monda, Spanje

Shanti Som Wellness Retreat, yoga vakantie Malaga

Denk jij na het lezen van dit artikel; ‘ohhh ik wil ook naar Shanti Som‘? Shanti Som biedt vele mogelijkheden aan wellness retreats. Laat je inspireren op de website en maak een keuze uit het enorme aanbod qua mogelijkheden. Wat past er bij je?

1. Yoga, pilates, fitness, weight loss of detox retreat?
  2. Of ben je op zoek naar een healing therapy of Ritual packages?

Een wellness vakantie naar Shanti Som kan je zelf regelen via Shanti Som of je kiest ervoor om met een reisorganisatie op reis te gaan zoals Lieke deed met Happy Soul Travel.

Reizen naar Shanti Som Marbella

Reizen naar Shanti Som Marbella – Monda, Spanje

Shanti Som is een luxe 4**** wellness resort gelegen in de omgeving van het natuurreservaat Sierra de las Nieves, nabij de plaats Monda. Monda ligt tussen Marbella en Malaga. Vanaf het vliegveld van Malaga is het ongeveer 35 minuten rijden naar Shanti Som. En vanaf Monda rij je in 25 minuten naar de Spaanse kust bij Marbella.

yoga vakantie Malaga

Review Shanti Som, waarom met Happy Soul Travel

Een collega van me vertelde dat zij een keer via Happy Soul Travel op yogavakantie was geweest. Het sprak me erg aan om de persoonlijke verhalen van de redacteuren en de mensen die werken bij deze reisorganisatie. Hierdoor weet je goed of een reis wel of niet bij je past. Bovendien vond ik het fijn om te weten of de retraite ook geschikt was voor mensen die alleen reizen. Doordat de medewerkers van Happy Soul Travel zelf de reis hebben gemaakt, gaf het me dat stukje zekerheid dat ik wist dat het een fijne reis zou worden.
Na de retraite ben ik nog twee nachtjes in Marbella geweest. Dit plaatsje ligt aan de kust en is een handige stop tussen Monda en Malaga. Ik vond het echter even omschakelen. Na rust in Shanti-Som te hebben ervaren was dit echt even ‘back to reality’. Gezinnen met kinderen, veel Engelse cafés en toeristenshops; ik was er niet zo van gecharmeerd en zou het ook niet aanraden voor een paar dagen. Eerder leuk om even te stoppen wanneer je er langs komt.

Tijd voor mezelf bij Shanti-Som in Monda, Spanje

Zou jij ook wel eens een yoga vakantie in Malaga willen beleven?